Ondersteuning
Algemene informatie ondersteuning
Het Strabrecht College maakt deel uit van het samenwerkingsverband Helmond-Peelland VO. Samen met de andere scholen binnen ons samenwerkingsverband zorgen wij dat er voor elk kind een passende school is.
Alle scholen binnen ons samenwerkingsverband (Helmond-Peelland VO) bieden dezelfde basisondersteuning. Dat wat de school organiseert aan aanvullende ondersteuning kan verschillen van andere scholen.
Het uitgangspunt van onze ondersteuning sluit aan op onze visie: “De leerling leren het zelf te kunnen.” Dus een leerling die bij ons een diploma behaalt heeft de juiste tools en handvatten om zelf te kunnen blijven leren.
Ouder- en jeugdsteunpunt
Ons samenwerkingsverband heeft een steunpunt ingericht dat:
- Ouders en leerlingen informeert over passend onderwijs
- Advies en ondersteuning biedt
- Ontwikkelingen signaleert voor het beleid van het samenwerkingsverband
Zie voor meer informatie: www.ouderjeugdsteunpuntzob.nl
Organisatie ondersteuning
Het Strabrecht College biedt onderwijs en ondersteuning op maat. Dit betekent dat wij kijken naar de ondersteuningsbehoefte(n) van de leerling en daarop aansluiten. Wij stimuleren de leerling om zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen ontwikkeling.
Ouder(s)/verzorger(s) en leerling kunnen in ons leerlingvolgsysteem (Magister) volgen wat er op school gebeurt. Mocht er voor een leerling een extra hulpvraag zijn dan kan vanuit ditzelfde systeem een OPP worden opgesteld. In het OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) staat de hulpvraag omschreven en wat de kwaliteiten van een leerling zijn. Ook staat erin welke (extra) ondersteuning nodig is om de vooraf gestelde doelen te bereiken en hoe deze wordt georganiseerd. Na 8 weken wordt het OPP met leerling en ouders geëvalueerd en, zo nodig, verlengd. Altijd met als doel een leerling leren het zelf te doen.
Het OPP wordt door de coach met leerling en ouder(s)/verzorger(s) doorgenomen. Leerling en ouder(s)/verzorger(s) mogen meepraten over het ontwikkelingsperspectief en de ondersteuning (inspraak & hoorrecht). Bij behoefte aan extra ondersteuning of begeleiding, bespreekt de coach dit met het ondersteuningsteam.
In sommige gevallen blijkt al tijdens de warme overdracht vanuit het primair onderwijs dat aanvullende ondersteuning nodig is. In dat geval is er al contact tussen school, ouders en leerling voor aanvang van het schooljaar. In overleg wordt besloten of en hoe deze aanvullende ondersteuning eruit ziet.
Basisondersteuning
Alle medewerkers van het Strabrecht College spelen een rol bij de ondersteuning van leerlingen. Samen zorgen wij ervoor dat alle leerlingen goed ondersteund worden tijdens hun schoolloopbaan. Dat noemen wij basisondersteuning. Basisondersteuning vindt veelal plaats tijdens de lessen en soms daarbuiten. De coach kan u hier alles over vertellen.
Voorbeelden van basisondersteuning
Hulpmiddelen:
– TO-kaart
– Leesliniaal
– Voorleessoftware
– Faciliteitenkaart
– Fidget-tools
– Gebruik van koptelefoon
Afname van:
– Pre-screening dyslexie, zie regeling
– CBO-toetsen
Gesprekken met:
– Coach
– Decaan (vakkenpakketkeuze)
– Vertrouwenspersoon
Maatwerk:
– No Blame
– Coach Plus
– Storm
– Strabrecht+
– Gesprekken met een decaan
– MAZL
Trainingen:
– Faalangstreductietraining (via de LEV-groep)
– Leren leren, plannen (leerlingen met een KM-advies)
– Rots en Water (tijdens de lessen LO)
– Op Volle Kracht
Tijdens de begeleidingslessen is er aandacht voor:
– Leren leren, plannen,
– Executieve functies
– Welbevinden
De verantwoordelijkheid van de uitvoering van de basisondersteuning ligt bij de teamleider.
Extra ondersteuning
Soms is de basisondersteuning niet voldoende en is er net wat meer nodig voor een leerling om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Extra ondersteuning is maatwerk. De ondersteuning kan gericht zijn op een individuele leerling, een groepje leerlingen of een hele klas.
Deze ondersteuning vindt ook op school plaats en wordt soms door interne specialisten verzorgd, soms door externen of een combinatie van beiden. Uitgangspunt bij deze zorg is altijd dat we de leerling willen leren het zelf te kunnen.
Als extra ondersteuning nodig is, wordt dit besproken tijdens het TC/OT-overleg. Bij dit overleg zijn de volgende mensen betrokken: teamcoördinator (TC) en het ondersteuningsteam (OT), bestaande uit de zorgconsulent, orthopedagoog en ondersteuningscoördinator. De coach blijft voor de leerling en de ouder altijd contactpersoon.
Voorbeelden van extra ondersteuning
Begeleiding door:
– orthopedagoog
– zorgconsulent
– coachplus
– regisseur meertaligheid
maatwerk:
– roosteraanpassingen
– observaties
– adviesaanvraag Samenwerkingsverband: https://www.swvhelmondpeellandvo.nl/passend-onderwijs/ondersteuning
Trainingen:
– leren leren en plannen (extra)
– NT2-begeleiding (Nederlands als 2e taal)
externen:
– samenwerking met hulpverlening
– Multi Disciplinair Overleg (MDO)
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de extra ondersteuning ligt bij de ondersteuningscoördinator.
Leerlingen zijn betrokken bij het opstellen van ons ondersteuningsaanbod middels input die is gevraagd d.m.v. een enquête.
Grenzen aan de ondersteuning
In specifieke situaties kan het voorkomen dat de medewerkers van onze school niet de ondersteuning kunnen bieden, die nodig is voor een leerling om zich goed te kunnen ontwikkelen. We zoeken dan naar passende externe hulp, zodat de leerling bij ons zijn schoolcarrière kan vervolgen. Indien we, ook met externe hulp, niet in staat zijn de benodigde ondersteuning te bieden op onze school, dan dient een andere, beter passende, plek gevonden te worden. Het initiatief om een betere plek te vinden, begint bij onze school.
Indien een leerling grensoverschrijdend gedrag vertoont, waarbij de veiligheid van collega’s en/ of leerlingen in het gedrang komt, zoeken we direct een oplossing. Dit betekent dat de veiligheid, met de inzet van ondersteuning voor de betreffende leerling gegarandeerd moet kunnen worden. Indien de veiligheid in het geding blijft, dient voor de betreffende leerling een andere oplossing gezocht te worden.
In onze ondersteuning werken we niet vanuit labels of diagnoses, maar vanuit wat een leerling nodig heeft om tot ontwikkeling te komen. Wat een kind heeft is voor ons minder belangrijk dan wat het nodig heeft. Die behoefte staat centraal in onze aanpak. Mocht u willen weten wat dit betekent voor uw kind neem dan contact op met onze ondersteuningscoördinator.
Het ondersteuningsteam kunt u bereiken via de ondersteuningscoördinator Mevrouw M. Janssen –
m.janssen@strabrecht.nl
Verzuimbegeleiding en GGD
Onze school werkt samen met het team Jeugdgezondheidszorg van de GGD Brabant-Zuidoost. Samen staan we voor een gelukkige gezonde jeugd. Daarbij is de GGD actief in de basisondersteuning.
Vanuit de basisondersteuning voeren zij bijvoorbeeld gezondheidsonderzoek uit in klas 1 & 4, informeren zij over inentingen, groei, seksualiteit en opvoeding. Daarnaast spelen zij een belangrijke rol bij ziekteverzuimbegeleiding via meer aandacht voor zieke leerlingen (MAZL).
Naast de gezondheidscheck neemt de GGD ook de STORM vragenlijst af. In deze vragenlijst krijgen leerlingen vragen over somberheidsklachten. STORM is een netwerkaanpak van regionale partners in onderwijs en zorg, zoals GGZ, voortgezet onderwijs en GGD. Zie ook www.stormaanpak.nl
Als antwoorden op die vragen daar aanleiding toe geven, kan de leerling uitgenodigd worden voor een gesprek of training zoals de training “op volle kracht”, voor leerlingen uit leerjaar 1 en 4. Voorafgaand aan deze screening worden in leerjaar 1 en 4 mental health lessen verzorgd door STORM-medewerkers.
Het gezondheidsonderzoek is niet verplicht. Jeugdgezondheidszorg houdt vanuit een wettelijke taak zicht op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dit om problemen op tijd te signaleren en voorkomen.
Toegang tot jeugdhulp
Het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) van de gemeente Geldrop-Mierlo vormt de centrale toegang voor jeugdhulp en is telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 14040 of cmdtoegang@geldrop-mierlo.nl. Ouders dienen hun kind zelf aan te melden voor jeugdhulp bij de gemeente. De nadruk ligt op snelle vraagverheldering, informatie en advies en de start van een oplossingstraject. In het CMD werken jeugdprofessionals, die samen met ouders en kinderen kijken wat de hulpvraag is en hoe die hulpvraag het beste beantwoord kan worden. Hulpvragen kunnen o.a. gaan over opvoeden en opgroeien en de geestelijke gezondheidszorg (jeugd-GGZ).