SCHOOLGIDS 2023-2024
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Kwaliteit

Kwaliteit

In het kader van kwaliteitszorg werkt de school systematisch aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, onderwijsresultaten en de dienstverlening aan leerlingen en ouders. Als school hechten we veel waarde aan een hoge tevredenheid van leerlingen, ouders en andere betrokkenen, maar ook aan goede onderwijsrendementen (doorstroomcijfers en examenresultaten). In feite stellen we onszelf voortdurend in allerlei verschillende contexten de volgende vijf vragen: doen we de goede dingen?, doen we de dingen goed?, hoe weten we dat?, vinden anderen dat ook? en als laatste: wat gaan we ermee doen? Met andere woorden, het gaat om meten, evalueren en actie ondernemen.

Tevredenheidsonderzoeken

Periodiek houden we een uitvoerig tevredenheidsonderzoek onder de volgende doelgroepen: ouders, leerlingen en personeel. Daarnaast worden van tijd tot tijd kleinere, specifieke enquêtes gehouden, bijvoorbeeld over de aansluiting tussen onder- en bovenbouw of over nieuwe vakken.

Scholen op de kaart

Het Strabrecht College participeert met andere scholen uit het ORION-samenwerkingsverband in een systeem van jaarlijkse zelfevaluaties en collegiale visitaties. Vanaf het schooljaar 2010-2011 participeert het Strabrecht College in het landelijke project Scholen op de kaart. Via dit project genereert de school informatie over een groot aantal indicatoren die gezamenlijk een antwoord geven op de vraag: ‘hoe goed doet de school het?’. De gegevens worden via de website van de school gepubliceerd. De school wil deze informatie gebruiken ten behoeve van de horizontale verantwoording naar belanghebbenden zoals onder andere ouders, leerlingen en basisscholen.

In-, door- en uitstroomgegevens

Naast de gegevens uit de enquêtes worden elk jaar ook de cijfermatige resultaten per vak en per klas geëvalueerd, alsmede de gegevens die betrekking hebben op examenresultaten en doorstroomrendementen. Een belangrijk instrument hierbij is de instroom-, doorstroom- en uitstroomtabel (te vinden onderaan deze pagina). Dit is één van de instrumenten die de inspectie gebruikt bij het beoordelen van scholen. Voor de opbrengstgegevens van onze school in relatie tot de landelijke gemiddelden verwijzen we naar de website van de onderwijsinspectie. Op deze site treft u tevens het oordeel van de inspectie over onze school aan.

Ontwikkeltijd

Eén keer per jaar is er sprake van een lesvrije dag voor onze leerlingen. Meestal is dat op of rond 5 oktober, de dag van de leraar, wanneer er een stichting brede SILFO-studiedag wordt georganiseerd. (Dit schooljaar is dat op 25 januari) Op die dag leren we met en van elkaar en dat is ook de dag waarop we elkaar ontmoeten. Met elkaar bedoelen we dan alle collega’s van alle vestigingen die horen bij SILFO.

Daarnaast hebben we onze eigen ontwikkeldagen op het Strabrecht College. Alle dinsdagen werken we met een verkort rooster, het zogenoemde 40-minutenrooster. Dat is voor onze leerlingen een korte lesdag, maar collega’s werken die dagen aan hun eigen leerdoelen en het (verder) door ontwikkelen van ons onderwijs.

Kwaliteitsbeleid SILFO

De strategische visie SILFO 2022-2026 beschrijft de overkoepelende opdracht voor de stafdienst kwaliteitsontwikkeling. Deze is geformuleerd aan de hand van de vier C’s, de stichtingbrede vorm aan de hand waarvan SILFO de verscheidene diensten vormgeeft. De vier C’s bestaan uit, Caring, Connecting, Creating & Cellebrating.

De vier C’s hebben inhoud gekregen op basis van een ontwikkeld instrumentarium waarin ruimte is gemaakt voor, naast meetbare, ook merkbare en aantoonbare kwaliteitsgegevens. Deze gegevens worden verzameld, gedeeld en geëvalueerd in een cyclisch proces, met onder andere gerichte onderzoeken naar bijvoorbeeld vervolgvragen op eerder gevonden gegevens, het verzamelen van feedback, het doen van evaluaties, het hebben van dialogen en het delen van verhalen. Het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs sluit hierop aan.

De kwaliteitscyclus wordt op verschillende manieren ingebed in de werkwijze binnen de stichting.

Managementrapportages

De stichting werkt sinds medio 2019 met rapportages op onderwijskwaliteit, op zowel stichtings- als locatieniveau. De rapportages worden viermaandelijks besproken met de opleidingsdirecties, de afdeling control, de afdeling kwaliteit en het College van Bestuur. De inhoud focust op zowel meetbare, als merkbare en aantoonbare kwaliteitsresultaten. De merkbare en aantoonbare gegevens worden gepresenteerd in de locatieportfolio’s. Meetbare gegevens uit de rapportages onderwijskwaliteit zijn afkomstig uit de diverse leerlingvolgsystemen, toets-systemen en reflectiesystemen van de scholen, waarmee vorderingen in kennis en vaardigheden van de leerlingen wordt gevolgd. Tevens wordt op locatieniveau met doorlopende leerlijnen geborgd dat het onderwijs aansluit op een ononderbroken ontwikkelproces van leerlingen. Ook het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen en ouders, leskwaliteit op schoolniveau observaties en de accreditatierapportage door de Council of International Schools voor de International School worden gebruikt om onderwijskwaliteit te meten.

Kwaliteitskompas

Aan de hand van het ontwikkelde Kwaliteitskompas, gebaseerd op de Kwaliteitscyclus (die synchroon loopt met de control-cyclus), de Kwaliteitskalender van het jaarverslag, de Kwaliteitskalender van het Schoolplan en de vier- acht en twaalfmaandrapportages wordt de ontwikkeling van onderwijskwaliteit gemonitord.

Het door de stichting ontwikkelde Kwaliteitskompas brengt onderwijskwaliteit in beeld en is zichtbaar voor het bestuur, de directies, het personeel en de Raad van Toezicht middels locatieportfolio’s. Het Kwaliteitskompas wordt gebruikt om vanuit de opgestelde visie zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs binnen de stichting. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vanuit de inspectie opgestelde eisen, middels Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) en indicatoren voor merkbare en aantoonbare kwaliteit, de zogenaamde Kritieke Kwaliteitsindicatoren (KKI’s) die zijn gekoppeld aan de schoolplandoelen. De ontwikkeling wordt viermaandelijks geëvalueerd met de opleidingsdirecties en vastgesteld door het College van Bestuur. Het kompas werkt daarmee tevens als tool voor de risicoanalyse.

Kwaliteitsverbeteringen

Afspraken voor kwaliteitsverbetering worden op basis van de managementrapportages en het  Kwaliteitsdashboard viermaandelijks opgesteld en vastgelegd. De opleidingsdirecties, voeren indien noodzakelijk, nadere analyse op locatieniveau uit en/of stellen locatiedoelen bij, welke opgenomen worden in het kwaliteitsdashboard. Het proces en het kwaliteitsinstrumentarium worden jaarlijks geëvalueerd, waarmee verdere kwaliteitsontwikkeling wordt gerealiseerd.

Verantwoording

De managementrapportages met de locatieportfolio’s en het Kwaliteitsdashboard worden viermaandelijks gedeeld en eveneens besproken met de Raad van Toezicht. Tevens worden de locatieportfolio’s jaarlijks gepresenteerd  en besproken in een bijeenkomst met de Raad van Toezicht, het College van Bestuur en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Kwaliteitsgegevens worden gepubliceerd in het Jaarverslag en op de website van Scholen op de kaart.

Resultaten

Doorstroompercentages (schooljaar 2022-2023 naar schooljaar 2023-2024)
Afkomstig van
Bevorderd
Opstroom
Afstroom
brugjaar 1
brugjaar 2
mavo 3
havo 3
havo 4
atheneum 3
atheneum 4
atheneum 5
gymnasium 3
gymnasium 4
gymnasium 5
231 (100%)
140 (70%)
87 (91%)
56 (84%)
68 (82%)
27 (75%)
29 (85%)
29 (85%)
16 (100%)
10 (100%)
11 (92%)
0 (0%)
51 (25%)
0 (0%)
0 (0%)
1 (1%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
5 (2%)
0 (0%)
1 (1%)
0 (0%)
8 (22%)
3 (9%)
3 (9%)
0 (0%)
0 (0%)
0 (0%)
Algemeen slagingspercentage
Geslaagd 2022-2023
Geslaagd 2021-2022
mavo
havo
vwo
Totaal
94%
99%
93%
95,6%
99%
93%
89%
94,1%