SCHOOLGIDS 2023-2024
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Leerresultaten & examenregeling » Opstroom & bevordering

Opstroom & bevordering

Opstroom van mavo naar havo

Indien een leerling op wil stromen van mavo 4 naar havo 4 dan betekent dit dat de leerling met een extra vak geslaagd moet zijn voor het eindexamen mavo. Het betreft dus een 7e vak dat naast het gekozen profiel en pakket als extra examenvak is gekozen ter voorbereiding op de overstap naar de havo. In de praktijk betekent dit dat leerlingen aan het einde van mavo 3 deze keuze moeten maken zodat ze het extra vak in mavo 4 ook volledig kunnen volgen. Het docententeam zal op basis van de behaalde resultaten en de studiehouding van de leerling een gericht advies geven ten aanzien van het perspectief van de opstroom. Het 7e vak kan (als daar in 3 mavo niet voor is gekozen) ook een vak zijn dat in havo 4 pas begint.

Opstroom van havo naar vwo

Het docententeam zal op basis van de behaalde resultaten en de studiehouding van de leerling een gericht advies geven ten aanzien van het perspectief van de opstroom.

Bevorderingsnormen

Bevordering naar een volgend leerjaar

De bevordering naar het volgende leerjaar vindt plaats wanneer de docentenvergadering van mening is dat een leerling zijn studie met een bevredigend resultaat heeft afgesloten en er sprake is van voldoende perspectief om het volgende leerjaar succesvol af te ronden.

Uitgangspunten

Uitgangspunten bij de overgangsnormen zijn:

  1. De examennorm wordt door vertaald naar de jaren ervoor zodat de leerlingen in een vroeg stadium ervaren welke eisen er gesteld worden aan het behalen van het diploma.
  2. Vanaf leerjaar 3 kunnen leerlingen onvoldoendes voor examenvakken niet meer compenseren met niet- eindexamenvakken. Voor de vakken levensbeschouwing, techniek en expressie is maximaal 1 x het cijfer 5 toegestaan, de overige moeten voldoende zijn Voor het vak lichamelijke opvoeding geldt dat de leerlingen heeft voldaan aan de eisen.
  3. Om recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen en afdelingen, zijn afdelingsspecifieke bevorderingsnormen geformuleerd.
  • In principe wordt iedere leerling bevorderd naar het volgende leerjaar van dezelfde opleiding, dan wel toegelaten tot het volgende leerjaar van een andere opleiding;
  • Een leerling mag niet in twee opeenvolgende leerjaren van dezelfde opleiding doubleren en niet driemaal hetzelfde opleidingsjaar volgen;
  • De volgende rapportcijfers kunnen gegeven worden: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.;
    NB: Voor de Brugperiode gelden afwijkende normen, zie verderop.
  • De normen zijn van toepassing op de eindcijfers op het rapport, d.w.z. afgerond op gehele getallen.
  • Het eindcijfer dat uiteindelijk is behaald, wordt afgekapt op twee decimalen (5,449 wordt dus 5,44 en niet 5,45). Vervolgens wordt het eindcijfer afgerond op een heel cijfer (5,49 wordt eindcijfer 5 en 5,50 wordt eindcijfer 6).
Algemeen voor alle afdelingen:

Voor de leerling die niet voldoet aan de bevorderingsnorm geldt dat de gegevens van cijfers, adviezen, werkhouding, capaciteiten, uitkomsten van gesprekken met ouders en leerling, en de resultaten van toetsen worden meegenomen in het uiteindelijke besluit van de docentenvergadering. Dit besluit is bindend maar kan door diezelfde vergadering in revisie worden gewijzigd. Een leerling komt alleen in aanmerking voor een revisie indien er sprake is van nieuwe informatie. Nieuwe informatie is informatie die op het moment van de docentenvergadering niet bekend was en wellicht van invloed had kunnen zijn op de aard van het besluit. Dit ter beoordeling aan de teamleider.

Bevorderingsnormen tweejarige brugperiode

Het docententeam (vakdocenten van de leerling) doet op 3 momenten per schooljaar, in leerjaar 1 én leerjaar 2, een perspectiefuitspraak over de leerling met het oog op het volgende leerjaar. Dit wordt besproken in de LOC (leerling-ouder-coach)-gesprekken.

Zowel aan het einde van leerjaar 1 als aan het einde van leerjaar 2, besluit de docentenvergadering of een leerling al dan niet wordt bevorderd naar het volgende leerjaar en wordt het opleidingsniveau vastgesteld*.

Indien de leerling maximaal 1x per vak een beoordeling ‘onvoldoende’ of ‘twijfel’ heeft gehaald voor een toets gedurende het schooljaar, dan is deze leerling automatisch bevorderd naar het volgende leerjaar op het reeds gevolgde opleidingsniveau.

*Aangezien we een tweejarige brugperiode kennen, worden leerlingen in principe altijd bevorderd van leerjaar 1 naar leerjaar 2, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om hiervan af te wijken. Een wijziging van opleidingsniveau is wel mogelijk, hierover neemt de docentenvergadering dus formeel aan het einde van het schooljaar een besluit.

Klik hier voor de overgangsnormen voor de overige klassen.

Bevordering naar een hoger leerjaar van een lager niveau (afstroom)

Hierover neemt de docentenvergadering een besluit.

Dit besluit kan door diezelfde vergadering in revisie worden gewijzigd.