SCHOOLGIDS 2023-2024
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Onderwijsstructuur

Onderwijsstructuur

Op het Strabrecht College leiden wij leerlingen op voor diploma gymnasium, atheneum, havo of mavo. Hieronder is het bijbehorende stroomschema afgebeeld:

Leerlingen van brugperiode leerjaar 2 vervolgen hun route via het diplomatraject: mavo 3, havo 3 of vwo 3 (atheneum/gymnasium).

Teams

Op het Strabrecht werken we met vijf onderwijsteams. De teams van docenten en teamleider zijn verantwoordelijk voor het onderwijs en de begeleiding van een vaste groep leerlingen. Het team bewaakt het onderwijsleerproces en de onderwijsresultaten van de leerlingen die aan dat team zijn toevertrouwd.

De indeling is als volgt:

  • Team brugperiode leerjaar 1
  • Team brugperiode leerjaar 2
  • Team mavo klassen M3 en M4
  • Team havo klassen H3, H4 en H5
  • Team vwo klassen A3, G3, V4, V5 en V6

Ons onderwijs: gepersonaliseerd onderwijs

We hebben een voorsprong in gepersonaliseerd onderwijs. We bieden maatwerk zodat elke leerling zo veel mogelijk eigenaar wordt van zijn/haar leerproces. Er wordt gewerkt met leer- en ontwikkeldoelen. Voor een deel van de lestijd kunnen onze leerlingen zelf kiezen aan welk vak zij willen werken en wat zij precies gaan doen. Zowel binnen als buiten de les is er ruimte om te differentiëren in tempo en niveau.

Hierbij worden onze leerlingen begeleid door een persoonlijk coach. De coach monitort de studievoortgang en het welbevinden. Elke leerling voert structureel gesprekken met de coach om samen terug en vooruit te kijken: wat ging goed en wat ging minder goed. Maar vooral, waarom ging iets goed of minder goed. Door deze begeleiding leert elke leerling gemotiveerd te kiezen voor leerdoelen en leeractiviteiten die bij hem of haar passen.

In ons gebouw hebben we rekening gehouden met verschillende (leer)behoeften. Zo zijn er naast gewone lokalen verschillende werkplekken met verschillende functies. Denk hierbij aan spreek-/overlegkamers, stiltewerkplekken, leerpleintjes met individuele en groepswerkplekken. Naast de vaste vaklessen hebben de leerlingen de mogelijkheid om zowel vak-keuzelessen als zelfstudie-keuzelessen te kiezen.

De tweejarige brugklas

De brugklassen in leerjaar 1 en 2 vormen de onderbouw. Gedurende de eerste twee leerjaren gaan we stap voor stap samen op zoek naar welk diplomatraject (mavo, havo, atheneum of gymnasium) het beste bij iedere leerling past. Aan het einde van leerjaar 2 moet dit duidelijk zijn.

Iedere leerling werkt per vak op zijn eigen tempo en niveau naar de einddoelen. Onze leerlingen kunnen tussentijds vakken op een hoger of lager niveau volgen en voor een groot deel zelf hun planning en toetsmomenten bepalen.

We werken vanuit Doelen, geven daarbij zoveel mogelijk Eigenaarschap aan de leerling en/of leren hen hoe ze daarmee om moeten gaan zodat zij doelbewuste Keuzes kunnen maken (DEK-model). Dit doen we omdat we de (intrinsieke) motivatie van leerlingen willen verhogen en omdat we vanuit de theorie weten dat het werken vanuit doelen, het bieden van keuzes en het hebben van eigenaarschap over het pad om tot het behalen van die doelen te komen, daarbij een belangrijke rol spelen.

We werken met een persoonlijke leercoach voor iedere leerling. Om de leerling te helpen doelen te halen en keuzes te maken, zoals plannen en reflecteren bijvoorbeeld, vinden frequent gesprekken plaats tussen leerling en (leer)coach. De coach gebruikt daarbij een, wederom door theorie ondersteund, gespreksmodel dat de leerlingen helpt deze vaardigheden eigen te worden.

In leerjaar 1 en 2 beoordelen we niet aan de hand van cijfers. Dit doen we zo omdat ook hier de theorie aantoont dat het geven van cijfers zonder feedback een negatieve invloed heeft op de intrinsieke motivatie van leerlingen. Feedback blijft dus een belangrijk onderdeel vormen van de manier van beoordelen van leerlingen. Vanaf leerjaar 3 worden (ook) cijfers toegevoegd omdat het eindexamen met cijfers wordt beoordeeld en de leerlingen hierop moeten worden voorbereid.

In de tweejarige brugperiode krijgen de leerlingen vooral feedback op de gestelde doelen en competenties. Als leerlingen een leerdoel nog niet behaald hebben, krijgen zij de mogelijkheid om de onderdelen die nog niet voldoende zijn te verbeteren.

In welke brugklas leerlingen worden geplaatst, hangt af van het advies van de basisschool. De leerlingen worden zoveel mogelijk ingedeeld bij kinderen van hetzelfde niveau. Alle leerlingen met een advies mavo/kader of hoger mogen zich aanmelden op het Strabrecht College.

Leerlingen met de ambitie om een vwo-diploma te halen, volgen in het eerste leerjaar een speciaal programma. Tijdens dit programma krijgen zij introductielessen Grieks en Latijn en worden zij begeleid in de keuze voor het atheneum of gymnasium (vanaf leerjaar 2). Daarnaast volgen zij een aantal introductielessen van het Horizonprogramma (plusprogramma).

Plaatsing op het niveau met de meeste uitdaging: gymnasium, atheneum, havo of mavo

Leerlingen worden op basis van het advies van de basisschool in zo homogeen mogelijke groepen ingedeeld, maar iedere leerling volgt zijn eigen leerroute. Leerlingen met vwo-ambitie volgen in het eerste leerjaar al lessen Grieks en Latijn ter voorbereiding op de eventuele keuze voor het gymnasium vanaf klas 2. Aan het eind van de tweejarige brugperiode moet duidelijk zijn welk diplomatraject de leerling vanaf klas 3 gaat volgen: mavo, havo, atheneum of gymnasium

Gymnasium

Gymnasiumleerlingen worden uitgedaagd om veel initiatief te tonen, zijn actief binnen en buiten de school en vormen een hechte groep met elkaar. De leerlingen die voor het gymnasium kiezen, volgen lessen in één of twee klassieke talen: Latijn en/of Grieks. Onderdeel van de gymnasiumopleiding is een studiereis naar Rome of Griekenland in de bovenbouw. De lesinhouden op het gymnasium zijn hetzelfde als op het atheneum, maar de aanpak en het tempo kunnen verschillen bij een aantal vakken.

Het schooljaar

Het schooljaar is verdeeld in vier periodes. Voor bijna alle vakken geldt dat het curriculum wordt aangeboden in vaste lessen en keuzelessen. Het aantal lessen voor een bepaald vak kan per periode variëren. Naast de vaste lessen kiest de leerling op bepaalde momenten in het rooster uit het aanbod van de keuzewerktijduren (kwt). Op deze manier kan de leerling er voor kiezen om een bepaald vak wat extra uren te volgen of hij kan er voor kiezen om een vak op een ander niveau te volgen.

Om goed te plannen, moet er inzicht en overzicht zijn. We werken daarom in leerjaar 1 en 2 met een wekelijks klassikaal moment. Dit klassikaal moment wordt verzorgd door één van de coaches van de klas. Tijdens dit uur helpen zij de leerlingen inzicht en overzicht te krijgen en (een deel van) het daadwerkelijke ‘planwerk’ te doen.

Voor de bovenbouw zijn er vier toetsweken, voor de klassen drie zijn er twee toetsweken. Het schooljaar wordt voor alle klassen m.u.v. de brugperiode, afgesloten met een gezamenlijke toetsweek.

Keuzewerktijd

Circa een derde van de lestijd bestaat uit keuzewerktijd. De leerling kiest (in overleg met de coach) voor die vakbegeleiding die het beste bij hem of haar past. De leerlingen werken volgens een persoonlijke keuze uit de studieplanners per vak om hun leerdoelen stapsgewijs te bereiken. Om aan die keuze recht te doen zijn voor iedere leerling keuzemomenten in het rooster opgenomen.

Leerlingen volgen keuzewerktijd of kiezen in overleg met de coach voor andere werkvormen in kleine groepjes of voor zelfstandige, individuele studie in respectievelijk samenwerkings- of stilteruimten (zwt).

Vakken

Op het Strabrecht wordt het onderwijs grotendeels aangeboden in landelijk voorgeschreven vakken. In de lessentabel worden deze vakken opgesomd. Daarnaast zijn er schooleigen vakken:

  • Levensbeschouwing;
  • Techniek;
  • Expressie, waarin muziek, drama en dans een rol spelen;
  • Brainport en wetenschap

Extra examenvakken zijn:

Wiskunde D (vwo), NLT (natuur leven en technologie, havo), BSM (bewegen, sport en maatschappij, havo), LO2 (zoals BSM maar dan voor mavo), maatschappijkunde (mavo) en informatica (havo en vwo).

Vakoverstijgende programmaonderdelen

Vakoverstijgend werken is aan de orde bij alle excursies die we organiseren, dat is een voorwaarde die aan secties wordt gesteld om excursies te mogen organiseren. Daarnaast is het PGP (Praktijkgericht Programma) van de mavo een vakoverstijgend project pur sang.

Opvang bij lesuitval

Als een lesuur uitvalt, krijgen de leerlingen in klas 1 t/m 3 in principe een vervangende docent of een onderwijsassistent. Hij/zij ziet toe op een goed leer/ werkklimaat in de klas. De leerlingen besteden hun tijd aan opdrachten van het vak dat uitvalt of gaan door met het huiswerk van andere vakken.