Het Strabrecht College
Onze onderwijsvisie en concept
Een school die bij jou past
Het Strabrecht College is een samenwerkingsschool voor mavo, havo, atheneum en gymnasium. We zijn een school waarin leerlingen een persoonlijke leerroute volgen waarin je veel keuzes mag maken die passen bij wie je bent en waar je heen wilt. Hiervoor bieden we een veilige omgeving, structuur én ruimte.
Als leerling start je in de tweejarige brugperiode. In die tijd leer je de school goed kennen en krijg je de tijd om te ontdekken welk diplomatraject, dat start in leerjaar 3, het beste bij je past. Gedurende de hele schoolloopbaan krijgt de leerling daarbij een persoonlijke coach die begeleidt bij het stellen van doelen, het plannen van het school werk en het maken van keuzes.
Leren voor het leven
Wij geloven in onderwijs dat verder gaat dan kennis alleen. Natuurlijk is het behalen van een diploma belangrijk, maar minstens zo belangrijk vinden we dat iedere leerling leert zelfstandig te denken, samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen en om te gaan met veranderingen. Als leerling leer je bij ons hoe je doelen stelt, keuzes maakt en je eigen leerroute volgt. Daarbij werk je aan levensechte opdrachten die ertoe doen – binnen én buiten de school.
Waar staan wij voor
We maken onze leerlingen enthousiast voor hun eigen leren; voor nu en voor later.
We stemmen ons onderwijs af op wat werkt. Daarbij baseren we ons op inzichten uit onderwijsonderzoek, motivatiepsychologie en kennis over de ontwikkeling van het puberbrein.
Daaruit weten we dat gemotiveerde leerlingen betrokken zijn, nieuwsgierig en dat zij goed omgaan met uitdagingen en tegenslagen. Zij halen vaak betere schoolresultaten dan leerlingen die niet gemotiveerd zijn. Het Strabrecht biedt daarom een krachtige leeromgeving waarin wordt voldaan aan drie psychologische basisbehoeften om de intrinsieke motivatie van leerlingen aan te spreken:
- Autonomie; er wordt een zekere mate van keuzevrijheid geboden
- Competentie; we stellen duidelijke doelen en zijn helder over de verwachtingen
- Relatie; we zorgen voor een cultuur waarin iedereen geaccepteerd wordt en met respect wordt benaderd
Ons onderwijsconcept is gebaseerd op drie uitgangspunten:
Stel JOUW doelen
Je stelt jouw eigen leer- en ontwikkeldoelen. Je werkt op basisniveau mavo, havo, atheneum of gymnasium, waarbij je een of meerdere vakken op een hoger niveau kunt volgen. Voor een deel van de lestijd kun jij zelf kiezen welke les je wilt volgen of aan welk vak je wilt werken. Samen met jouw coach stel je jezelf de vraag: wat wil ik leren?
Eigenaar van JOUW leerproces
Jij bent mede-eigenaar van wat je leert en doet op school. Eigenaarschap betekent dat jij voor een groot deel zelf verantwoordelijk bent voor hoe je leert en welke keuzes je daarin maakt. Verantwoordelijk voor je leerdoelen, opdrachten, werkstukken en huiswerk. Samen met jouw coach stel je jezelf de vraag: hoe wil ik leren? En hoe ga ik dat doen?
Maak JOUW keuzes
Bij ons op school krijg je veel vrijheid en ruimte om te kiezen. Je neemt zelf initiatief om te kiezen, maar we helpen je wanneer nodig. Kies je vakken, opdrachten, een deel van je lesuren. Maak daarbij goede keuzes die bij jou passen. Samen met jouw coach stel je jezelf de vraag: welke keuzes passen bij mij?
Wat kenmerkt het Strabrecht College?
Op het Strabrecht College staat de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling centraal. Iedere leerling wordt daarom structureel begeleid door een persoonlijke coach. Deze coach ondersteunt de leerling bij het maken van bewuste keuzes en het nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Zo werkt de leerling, vanuit eigenaarschap, gericht aan het behalen van leer- en ontwikkeldoelen.
Het Strabrecht College is bovendien een ontmoetingsschool: een plek waar verschillen samenkomen. Leerlingen met diverse achtergronden en overtuigingen ontmoeten elkaar in een sfeer van respect en openheid. In de lessen en projecten is er veel aandacht voor burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid, binnen én buiten de school – van de lokale gemeenschap tot op Europees niveau. Door middel van dialoog, reflectie en actieve deelname bereiden we leerlingen voor op hun rol in de samenleving.
Als leerling kun je bij ons rekenen op veel kansen om jezelf te ontwikkelen. Zo bieden we gepersonaliseerd onderwijs, waarbij je eigen doelen stelt, je eigen leerroute bepaalt en in je eigen tempo werkt. Daarnaast kun je extra uitdaging vinden in vakken als Cambridge Engels, Delf Frans, Art & Design, Denklessen (Strabrecht+ voor hoogbegaafden), Informatica, Wiskunde D, Natuur, Leven en Technologie (NLT), Lichamelijke Opvoeding 2 (LO2) of Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM). Misschien wil je wel meepraten over de school via de leerlingenpanels en de leerlingenraad (meer hierover bij ‘Overlegorganen’). Kortom, bij het Strabrecht College krijg je de ruimte én de begeleiding om het beste uit jezelf te halen.
Er zijn enkele belangrijke pijlers waarop ons onderwijs rust:
Brainportonderwijs
Het Strabrecht College ligt midden in het Brainportgebied en onze school kan je niet los zien van onze regio. Wij zoeken graag de verbinding met de bedrijven en organisaties om ons heen. Zo verzorgen wij in samenwerking met deze bedrijven opdrachten, bedrijfsbezoeken, maar ook masterclasses waar je zelf direct aan de slag gaat. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan: een bedrijfsbezoek bij ASML, een etsworkshop, een masterclass edelsmeden of een leermiddag bij het Van Gogh museum. Ook doen wij mee met regionale activiteiten zoals de Class of Entrepreneurship, het Brainport United event en het Dutch Technology week. Door ons Brainportonderwijs leer je je interesses herkennen.
Internationalisering
Onze leerlingen groeien op tot wereldburgers. Het Strabrecht College heeft in de loop van de afgelopen decennia een uitgebreid netwerk opgebouwd van partnerscholen in bijna 20 Europese landen (Europroject: Education without Frontiers). We werken nauw samen met deze scholen in Europa in het kader van uitwisselingen en projecten. Leerlingen komen zo intensief in contact met leeftijdsgenoten van andere landen van wie zij de school bezoeken. Een life- experience.
Culturele vorming
Het Strabrecht College kenmerkt zich al vele tientallen jaren door een sterke focus op de Culturele en Kunstzinnige vorming van onze leerlingen. Naast de vakken Art & Design, CKV (Kunstzinnige Culturele Vorming) en Expressie krijgen de leerlingen de kans om hun talenten te ontwikkelen door deel te nemen aan dansprojecten, festivals (Festival van het Nederlandse lied of Ouderenfestival), Filmprojecten, de jaarlijkse talentenjacht Strabrecht’s Got Talent, de Orion Awards (muzikale competitie Orionscholen) e.d. Leerlingen maken kennis met verschillende kunstdisciplines door middel van een rijk programma aan culturele excursies, gastlessen, workshops en samenwerkingen met kunstenaars, artiesten en culturele instellingen uit de omgeving. Met dit programma draagt het Strabrecht College bij aan de culturele en persoonlijke vorming van onze leerlingen.
Het bovenstaande komt terug in de onderwijsdoelen van het huidige schoolplan:
- Het implementeren en doorontwikkelen van ons onderwijsconcept in alle jaarlagen
- Professionalisering
- Onderwijsontwikkeling
- Profilering en competentieontwikkeling
Een overzicht van alle onderwijsdoelen is te vinden in de algemene visie SILFO 2022-2026.