SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Welkom » Het Strabrecht College

Het Strabrecht College

Identiteit

Het Strabrecht College is in onze pluriforme maatschappij een ontmoetingsplaats voor leerlingen die op levensbeschouwelijk gebied hun eigen weg willen zoeken. In een samenleving die gekenmerkt wordt door multi- culturaliteit en individualisme, is de school bij uitstek de plaats waar verschillen elkaar ontmoeten en tot collectieve en individuele verrijking kunnen leiden. In de lessen werkt deze gedachte van ontmoeting en uitwisseling door in de manier waarop we met elkaar omgaan: dit maakt onze samenwerkingsschool in haar omgeving uniek.

Hoe willen we onze identiteit vormgeven?

De school biedt alle leerlingen een veilige omgeving waardoor ze enerzijds de mogelijkheid krijgen om hun levensbeschouwelijke en morele visie te verdiepen en te ontwikkelen en anderzijds kennismaken met andere levensbeschouwingen en (wereld)burgerschap. In dit proces staan reflectie en dialoog centraal.

We zijn als school betrokken bij de samenleving, dichtbij en ver weg. Jaarlijks worden diverse acties op touw gezet waarbij leerlingen zich actief inzetten voor een gekozen maatschappelijk doel.

Onderwijsvisie

We maken onze leerlingen enthousiast voor hun eigen leren (voor nu en voor later).

We laten ons leiden door onderzoeken en evidence based theorie naar wat helpend kan zijn om de intrinsieke motivatie (van leerlingen) aan te spreken en naar de werking van het puberbrein.

Gemotiveerde leerlingen zijn betrokken, nieuwsgierig en gaan goed om met uitdagingen en tegenslagen. Zij halen vaak betere schoolresultaten dan leerlingen die niet gemotiveerd zijn. Ongemotiveerde leerlingen vinden het saai op school en hun betrokkenheid bij schoolse taken is laag.

Een krachtige leeromgeving moet voldoen aan drie psychologische basisbehoeften om de intrinsieke motivatie van leerlingen aan te spreken:

•               Autonomie                houdt in dat een zekere mate van keuzevrijheid wordt geboden

•               Competentie             doelstellingen en verwachtingen expliciteren

•               Relatie                       sociale verbondenheid; zich geaccepteerd voelen en anderen

respecteren

De theorie over de werking van het puberbrein leert ons dat de puber met enige regelmaat in een fase verkeert dat hij/zij niet meer in zichzelf gelooft. Daar helpen we hem/haar dan bij.

Wij geven vorm en inhoud aan deze uitgangspunten middels ons onderwijsconcept: het DEK-model. De belangrijkste uitgangspunten hierbij zijn:

•               de leerling werkt met leer- en ontwikkeldoelen

•               de leerling is (mede)eigenaar van zijn/haar leerproces

•               de leerling maakt doelbewust keuzes

De leerlingen worden structureel begeleid door een persoonlijke coach om hen te leren vanuit hun eigenaarschap de juiste keuzes te maken opdat zij hun leer- en ontwikkeldoelen bereiken. We bieden onze leerlingen een veilige en inspirerende studieomgeving, waarin zij worden uitgedaagd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en kennisverwerving. Wij hebben oog voor wat nodig is om de ambities en mogelijkheden van individuele leerlingen te ontwikkelen. Op het Strabrecht College kiezen we voor onderwijs en werkvormen die een actieve en zelfstandige studiehouding bij de leerlingen bevorderen.

We leiden op voor het ‘echte’ leven waarin betrokkenheid bij elkaar en de samenleving van grote waarde is. Het Strabrecht College is niet louter een ‘leerfabriek’, het betekenisvol leren en het sociaal welbevinden staan centraal in de vele activiteiten die de school kenmerken.

Bij het leren van onze leerlingen gaat het zowel om kennisverwerving als om het verwerven van vaardigheden/competenties die aansluiten bij en voorbereiden op de praktijk en het vervolgonderwijs. Vakgebieden worden waar mogelijk én zinvol in samenhang aangeboden teneinde daarmee het onderwijs realistischer, praktischer en aantrekkelijker te maken, gericht op succes in de toekomst en een betekenisvolle plek in de samenleving.

Voel je thuis, je hoort erbij op het Strabrecht College: een kleinschalige, duurzame school in het groen.

 

Leerlingparticipatie

We stimuleren onze leerlingen niet alleen om zichzelf verantwoordelijk te maken voor hun leerproces, maar we nemen hen ook serieus als gesprekspartner. In elke afdeling vormt een afvaardiging van leerlingen het zogenaamde leerlingpanel dat periodiek bijeenkomt op uitnodiging van de teamcoördinator. Op de agenda staan praktische, actuele zaken uit de eigen afdelingsjaarlaag. De leerlingpanels op hun beurt sturen een afgevaardigde naar de leerlingenraad die periodiek overlegt met een vertegenwoordiging van de teamleiding en de directie. Op de agenda staan schoolbrede beleidsthema’s en zaken voor de langere termijn. Uiteraard dragen leerlingen ook zelf thema’s ter agendering aan. Middels deze vorm van leerlingparticipatie werken we aan actief burgerschap.

 

Typisch Strabrecht

Het Strabrecht College maakt zich sterk om leerlingen te motiveren voor hun eigen leren:

Gepersonaliseerd onderwijs: leerlingen kiezen, stellen doelen en zijn eigenaar van hun leerproces (positief beoordeeld door leerlingen en ouders in tevredenheidsenquête)

Brainportonderwijs: (wetenschappelijk) onderzoeken, ontwerpen, ondernemen in een innovatieve regio

Internationalisering: lange traditie van uitwisselingen

Extra vakken: Art & Design, Sport & Beweging, Denklessen (horizonprogramma hogerbegaafden), Cambridge Engels, Delf Frans, Informatica, Wiskunde D, NLT.

Veilige leeromgeving: prettig schoolklimaat en goede ICT-voorzieningen (positief beoordeeld door ouders en leerlingen)

Het Strabrecht is een Brainportschool

Onze school bevindt zich in de Brainportregio, een internationaal georiënteerde regio met een zeer hoog kennisniveau. Als school hebben we onszelf ten doel gesteld om de verbinding aan te gaan met onze omgeving, om daarmee het onderwijs betekenisvoller en aantrekkelijker te maken, en om daarmee tevens onze leerlingen beter voor te bereiden op een loopbaan in de Brainportregio.

Centrale vaardigheden zijn onderzoeken, ontwerpen en ondernemen in een internationale groeiregio. We werken veel samen met bedrijven in de omgeving en we bieden lesstof zo veel mogelijk aan in een betekenisvolle context. Maar het gaat ook om de zogenaamde ‘21st century skills’ zoals samenwerken, presentatietechnieken, communiceren en kritisch denken, onderzoeken en reflecteren.

Internationalisering

Onze leerlingen groeien op tot wereldburgers. Het Strabrecht College heeft in de loop van de afgelopen decennia een uitgebreid netwerk opgebouwd van partnerscholen in meer dan 20 Europese landen (Education without Frontiers). We werken nauw samen met veel scholen in Europa in het kader van uitwisselingen en projecten. Leerlingen komen zo intensief in contact met leeftijdsgenoten van andere landen van wie zij de school bezoeken. Een life- experience.

Cultuur

Het Strabrecht College kenmerkt zich al vele tientallen jaren door een sterke focus op culturele activiteiten.

Onze leerlingen krijgen de kans om mee te doen aan toneelproducties, muzikale avonden, festivals, culturele excursies, etc. Eindexamenleerlingen exposeren elk jaar in het Van Abbemuseum. Ook het vak ‘expressie’ (muziek, drama en dans) draagt bij aan de culturele en persoonlijke vorming van onze leerlingen.

Sport & Beweging

We bieden de vakken LO-2 (mavo) en BSM (havo) aan, omdat het leerlingen de kans biedt om zich tot het niveau van het eindexamen te ontplooien op het gebied van bewegen in relatie tot de maatschappelijke context en tot belangrijke competenties zoals plannen, organiseren en samenwerken. De eindexamenleerlingen van het vak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij) organiseren volwaardige LO-lessen en verzorgen deze les op basisscholen in de regio. De leerlingen van het vak LO2 organiseren jaarlijks de Koningsspelen voor een basisschool.