SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Onderwijsstructuur

Onderwijsstructuur

Op het Strabrecht College leiden wij leerlingen op voor diploma gymnasium, atheneum, havo of mavo. Hieronder is het bijbehorende stroomschema afgebeeld:

Leerlingen van brugperiode leerjaar 2 vervolgen hun route via het diplomatraject: mavo 3, havo 3 of vwo 3 (atheneum/gymnasium).

Teams

Op het Strabrecht werken we met vijf onderwijsteams. De teams van docenten en teamleider zijn verantwoordelijk voor het onderwijs en de begeleiding van een vaste groep leerlingen. Het team bewaakt het onderwijsleerproces en de onderwijsresultaten van de leerlingen die aan dat team zijn toevertrouwd.

De indeling is als volgt:

  •  Team tweejarige brugperiode
  •  Team mavo klassen M3 en M4
  •  Team havo klassen H3, H4 en H5
  •  Team vwo klassen V3, V4, V5 en V6 (alle leerjaren atheneum en gymnasium)

Ons onderwijs: hoe wij onze leerlingen enthousiast maken voor hun leren

We hebben al jaren ervaring in het aanbieden van maatwerk zodat elke leerling zo veel mogelijk eigenaar wordt van het eigen leerproces. Er wordt gewerkt met leer- en ontwikkeldoelen. Voor een deel van de lestijd kunnen onze leerlingen zelf kiezen aan welk vak zij willen werken en wat zij precies gaan doen. Zowel binnen als buiten de les is er ruimte om te differentiëren in tempo en niveau.

Hierbij worden onze leerlingen begeleid door een persoonlijk coach. De coach monitort de studievoortgang en het welbevinden. Elke leerling voert structureel gesprekken met de coach om samen terug en vooruit te kijken: wat ging goed en wat ging minder goed. Maar vooral, waarom ging iets goed of minder goed. Door deze begeleiding leert elke leerling gemotiveerd te kiezen voor leerdoelen en leeractiviteiten die bij hem of haar passen.

In ons gebouw hebben we rekening gehouden met verschillende (leer)behoeften. Zo zijn er naast gewone lokalen ook verschillende werkplekken met verschillende functies. Denk hierbij aan spreek-/overlegkamers, stiltewerkplekken, leerpleinen met individuele en groepswerkplekken. Naast de vaste vaklessen hebben de leerlingen de mogelijkheid om zowel vak-keuzelessen als zelfstudie-keuzelessen te kiezen.

De tweejarige brugklas

De brugklassen in leerjaar 1 en 2 vormen de onderbouw. Gedurende de tweejarige brugperiode gaan we stap voor stap samen op zoek naar welk diplomatraject (mavo, havo, atheneum of gymnasium) het beste bij iedere leerling past. Aan het einde van leerjaar 2 wordt duidelijk welk diplomatraject voor de leerling het meest passend is.

Iedere leerling werkt per vak op zijn eigen tempo en niveau naar de einddoelen. In samenspraak met de coach en de teamcoördinator kunnen onze leerlingen tussentijds vakken op een hoger of lager niveau volgen en voor een groot deel zelf hun planning en deels ook zelf hun toetsmomenten bepalen.

We werken vanuit Doelen, geven daarbij zoveel mogelijk Eigenaarschap aan de leerling en/of leren hen hoe ze daarmee om moeten gaan zodat zij doelbewuste Keuzes kunnen maken (DEK-model). Dit doen we omdat we de (intrinsieke) motivatie van leerlingen willen verhogen en omdat we vanuit evidence based theorie weten dat het werken vanuit doelen, het bieden van keuzes en het hebben van eigenaarschap over het pad om tot het behalen van die doelen te komen, daarbij een belangrijke rol spelen.

We werken met een persoonlijke coach voor iedere leerling. De coach voert frequent het gesprek met de leerlingen om hen te helpen bij hun planning, hun (leer)doelen te halen, de juiste keuzes te maken en te reflecteren. De coach gebruikt daarbij een, wederom door theorie ondersteund, gespreksmodel dat de leerlingen helpt deze vaardigheden eigen te maken.

In leerjaar 1 en 2 beoordelen we niet aan de hand van cijfers. Dit doen we zo omdat ook hier de theorie aantoont dat het geven van cijfers zonder feedback een negatieve invloed heeft op de intrinsieke motivatie van leerlingen. Feedback, feed-up en feedforward blijven dus een belangrijk onderdeel vormen van de manier van beoordelen van leerlingen. Vanaf leerjaar 3 worden daarnaast (ook) cijfers toegevoegd omdat het eindexamen met cijfers wordt beoordeeld en de leerlingen hierop moeten worden voorbereid.

In de tweejarige brugperiode krijgen de leerlingen vooral feedback op de gestelde doelen en competenties. Besproken wordt wat goed gaat, wat beter kan en aan welke doelen extra oefentijd besteed kan worden.

In welke brugklas leerlingen worden geplaatst, hangt af van het advies van de basisschool. De leerlingen worden zoveel mogelijk homogeen ingedeeld bij kinderen van hetzelfde niveau. Alle leerlingen met een advies kader/mavo of hoger mogen zich aanmelden op het Strabrecht College, de toelatingscommissie beoordeelt of sprake is van een passend advies en of voldaan kan worden aan het benodigde begeleidingsprofiel.

Leerlingen met een vwo-advies volgen de eerste helft van het schooljaar introductielessen Grieks en Latijn en worden begeleid in de keuze voor het atheneum of gymnasium (vanaf semester 2). Daarnaast volgen zij een aantal introductielessen van het Horizonprogramma (plusprogramma).

Plaatsing op het niveau met de meeste uitdaging: gymnasium, atheneum, havo of mavo

Leerlingen worden op basis van het advies van de basisschool in zo homogeen mogelijke groepen ingedeeld, maar iedere leerling volgt zijn eigen leerroute. Aan het eind van de tweejarige brugperiode moet duidelijk zijn welk diplomatraject de leerling vanaf klas 3 gaat volgen: mavo, havo, atheneum of gymnasium.

Gymnasium

Gymnasiumleerlingen worden uitgedaagd om veel initiatief te tonen, zijn actief binnen en buiten de school en vormen een hechte groep met elkaar. De leerlingen die voor het gymnasium kiezen, volgen lessen in één of twee klassieke talen: Latijn en/of Grieks. Onderdeel van de gymnasiumopleiding is een studiereis naar Griekenland in de bovenbouw. De lesinhouden op het gymnasium zijn hetzelfde als op het atheneum, maar de aanpak en het tempo kunnen verschillen bij een aantal vakken.

Het schooljaar

Het schooljaar is verdeeld in vier periodes. Voor bijna alle vakken geldt dat het curriculum wordt aangeboden in vaste lessen en keuzelessen. Het aantal lessen voor een bepaald vak kan per periode variëren. Naast de vaste lessen kiest de leerling op bepaalde momenten in het rooster uit het aanbod van de keuzewerktijduren (kwt). Op deze manier kan de leerling er voor kiezen om een bepaald vak wat extra uren te volgen.

Om goed te plannen, moet er inzicht en overzicht zijn. We werken daarom in leerjaar 1 en 2 met een wekelijks klassikaal moment. Dit klassikaal moment wordt verzorgd door één van de coaches van de klas. Tijdens dit uur helpen zij de leerlingen inzicht en overzicht te krijgen en (een deel van) het daadwerkelijke ‘planwerk’ te doen.

Voor de klassen 3 en hoger zijn er vier toetsweken in het schooljaar, voor de examenklassen zijn er drie toetsweken (SE). Het schooljaar wordt voor alle klassen m.u.v. de brugperiode, afgesloten met een gezamenlijke toetsweek.

Keuzewerktijd

Voor alle leerjaren geldt dat een deel van de lestijd bestaat uit keuzewerktijd. De leerling kiest (in overleg met de coach) voor die vakbegeleiding die het beste bij hem of haar past. De leerlingen werken volgens een persoonlijke keuze uit de studieplanners per vak om hun leerdoelen stapsgewijs te bereiken. Om aan die keuze recht te doen zijn voor iedere leerling keuzemomenten in het rooster opgenomen. Dit gebeurt 8 keer in een schooljaar, steeds voor een periode van 4 of 5 weken.

Leerlingen volgen keuzewerktijd of kiezen in overleg met de coach voor andere werkvormen in kleine groepjes of voor zelfstandige, individuele studie op de leerpleinen of in respectievelijk samenwerkings- of stilteruimten (zwt).

Vakken

Op het Strabrecht wordt het onderwijs grotendeels aangeboden in landelijk voorgeschreven vakken. In de lessentabel worden deze vakken opgesomd. Daarnaast zijn er schooleigen vakken:

  • Levensbeschouwing;
  • Techniek;
  • Expressie, waarin muziek, drama en dans een rol spelen;
  • Brainport en wetenschap

Extra examenvakken zijn:

Wiskunde D (vwo), NLT (natuur leven en technologie, havo), BSM (bewegen, sport en maatschappij, havo), LO2 (zoals BSM maar dan voor mavo), maatschappijkunde (mavo) en informatica (havo en vwo).

Vakoverstijgende programmaonderdelen

Vakoverstijgend werken is aan de orde bij alle excursies die we organiseren, dat is een voorwaarde die aan secties wordt gesteld om excursies te mogen organiseren. Daarnaast is het PGP (Praktijkgericht Programma) van de mavo een vakoverstijgend project pur sang.

Opvang bij lesuitval

Als een vakles uitvalt, kunnen leerlingen altijd terecht op een leerplein of in het studiecentrum om zelfstandig verder te weken aan hun leerdoelen onder toezicht van een onderwijsassistent. Hij/zij ziet toe op een goed leer/ werkklimaat op het plein en/of in het studiecentrum. De leerlingen besteden hun tijd aan opdrachten van het vak dat uitvalt of gaan door met het huiswerk/leerdoelen van andere vakken.