SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Kwaliteit

Kwaliteit

In het kader van kwaliteitszorg werkt de school systematisch aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, onderwijsresultaten en de dienstverlening aan leerlingen en ouders. Als school hechten we veel waarde aan een hoge tevredenheid van leerlingen, ouders en andere betrokkenen. Daarnaast hechten we waarde aan goede onderwijsrendementen (doorstroomcijfers en examenresultaten). In feite stellen we onszelf voortdurend kritische vragen in allerlei verschillende contexten. Op deze manier zijn we actief bezig met meten, evalueren en actie ondernemen.

Tevredenheidsonderzoeken

Periodiek houden we een uitvoerig tevredenheidsonderzoek onder de volgende doelgroepen: ouders, leerlingen en personeel. Daarnaast worden van tijd tot tijd kleinere, specifieke enquêtes gehouden, bijvoorbeeld over de aansluiting tussen onder- en bovenbouw of over nieuwe vakken.

Scholen op de kaart

Het Strabrecht College participeert met andere scholen uit het ORION-samenwerkingsverband in een systeem van jaarlijkse zelfevaluaties en collegiale visitaties. Daarnaast participeert het Strabrecht College in het landelijke project Scholen op de kaart. Via dit project genereert de school informatie over een groot aantal indicatoren die gezamenlijk een antwoord geven op de vraag: ‘hoe goed doet de school het?’ De gegevens worden via de website van de school gepubliceerd. De school wil deze informatie gebruiken ten behoeve van de horizontale verantwoording naar belanghebbenden zoals onder andere ouders, leerlingen en basisscholen.

In-, door- en uitstroomgegevens

Naast de gegevens uit de enquêtes worden elk jaar ook de cijfermatige resultaten per vak en per klas geëvalueerd, alsmede de gegevens die betrekking hebben op examenresultaten en doorstroomrendementen. Een belangrijk instrument hierbij is de instroom-, doorstroom- en uitstroomtabel. Dit is één van de instrumenten die de inspectie gebruikt bij het beoordelen van scholen. Voor de opbrengstgegevens van onze school in relatie tot de landelijke gemiddelden verwijzen we naar de website van de onderwijsinspectie. Op deze site treft u tevens het oordeel van de inspectie over onze school aan.

Ontwikkeltijd

Eén keer per jaar is er sprake van een lesvrije dag voor onze leerlingen. Meestal is dat op of rond 5 oktober, de dag van de leraar, wanneer er een stichtingbrede SILFO-studiedag wordt georganiseerd. Op die dag leren we met en van elkaar en dat is ook de dag waarop we elkaar ontmoeten.

Daarnaast hebben we onze eigen ontwikkeldagen op het Strabrecht College. Alle dinsdagen werken we met een verkort rooster, het zogenoemde dinsdagrooster. Dat is voor onze leerlingen een korte lesdag, maar collega’s werken die dagen aan hun eigen leerdoelen en het (verder) doorontwikkelen van ons onderwijs.

Kwaliteitsbeleid SILFO

De strategische visie SILFO 2022-2026 beschrijft de overkoepelende opdracht voor de stafdienst kwaliteitsontwikkeling. Deze is geformuleerd aan de hand van de vier C’s, de stichtingbrede vorm aan de hand waarvan SILFO de verscheidene diensten vormgeeft. De vier C’s bestaan uit, Caring, Connecting, Creating & Cellebrating.

De strategische visie SILFO 2022-2026 beschrijft de overkoepelende opdracht voor de stafdienst kwaliteitsontwikkeling. Deze is geformuleerd aan de hand van de vier C’s, de stichting-brede vorm aan de hand waarvan SILFO de verscheidene diensten vormgeeft.

De vier C’s hebben inhoud gekregen op basis van een ontwikkeld instrumentarium waarin ruimte is gemaakt voor, naast meetbare, ook merkbare en aantoonbare kwaliteitsgegevens. Deze gegevens worden verzameld, gedeeld en geëvalueerd in een cyclisch proces, met onder andere gerichte onderzoeken, naar bijvoorbeeld vervolgvragen op eerder gevonden gegevens, het verzamelen van feedback, het doen van evaluaties, het hebben van dialogen en het delen van verhalen. Het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs sluit hierop aan.

De kwaliteitscyclus wordt op verschillende manieren ingebed in de werkwijze binnen de stichting.

Managementrapportages

De stichting werkt sinds medio 2019 met rapportages op onderwijskwaliteit, op zowel stichtings- als locatieniveau. De rapportages worden viermaandelijks besproken met de opleidingsdirecties, de afdeling control, de afdeling kwaliteit en het College van Bestuur. De inhoud focust op zowel meetbare, als merkbare en aantoonbare kwaliteitsresultaten. De meetbare gegevens uit de rapportages onderwijskwaliteit zijn afkomstig uit de diverse leerlingvolgsystemen van de scholen, waarmee vorderingen in kennis en vaardigheden van de leerlingen wordt gevolgd. Tevens wordt op locatieniveau met doorlopende leerlijnen geborgd dat het onderwijs aansluit op een ononderbroken ontwikkelproces van leerlingen. Ook het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen en ouders, leskwaliteit op schoolniveau observaties en de accreditatierapportage door de Council of International Schools voor de International School worden gebruikt om onderwijskwaliteit te meten.

Kwaliteitskompas

Aan de hand van het ontwikkelde Kwaliteitskompas, gebaseerd op de Kwaliteitscyclus (die synchroon loopt met de control-cyclus), de Kwaliteitskalender van het jaarverslag, de Kwaliteitskalender van het Schoolplan en de vier- acht en twaalfmaandrapportages wordt de ontwikkeling van onderwijskwaliteit gemonitord.

Het door de stichting ontwikkelde Kwaliteitskompas brengt onderwijskwaliteit in beeld en is zichtbaar middels een dashboard. Het Kwaliteitskompas wordt gebruikt om vanuit de opgestelde visie zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs binnen de stichting. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vanuit de inspectie opgestelde eisen die zijn gekoppeld aan de schoolplandoelen. De ontwikkeling wordt viermaandelijks geëvalueerd in het dashboard. Het dashboard biedt mogelijkheid om op vooraf ingestelde momenten te bepalen hoe de doelen vorderen. Hierdoor wordt een lijn zichtbaar in de ontwikkeling van de verschillende doelen.

De doelen zijn ingedeeld op basis van inspectienormen, SILFO-normen en worden op die wijze gebruikt om in de managementrapportage op doelniveau te verantwoorden over kwaliteitsontwikkeling. De verantwoordelijken op locatie schrijven hier de toelichting voor.

Kwaliteitsverbeteringen

Afspraken voor kwaliteitsverbetering worden op basis van de managementrapportages en het kwaliteitsdashboard  opgesteld en vastgelegd. De opleidingsdirecties, voeren indien noodzakelijk, nadere analyse op locatieniveau uit en/of stellen locatiedoelen bij, welke wederom opgenomen worden in het kwaliteitsdashboard. Het proces en het kwaliteitsinstrumentarium worden jaarlijks geëvalueerd, waarmee verdere kwaliteitsontwikkeling wordt gerealiseerd.

Verantwoording

De managementrapportages en het kwaliteitsdashboard worden viermaandelijks gedeeld en eveneens besproken met de Raad van Toezicht. Tevens worden de locatieportfolio’s jaarlijks gepresenteerd en besproken in een bijeenkomst met de Raad van Toezicht, het College van Bestuur en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Kwaliteitsgegevens worden gepubliceerd in het Jaarverslag en op de website van Scholen op de kaart.