SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ondersteuning & veiligheid » Extra ondersteuning

Extra ondersteuning

Basisondersteuning

De coach is op het Strabrecht College de spil in de begeleiding van de leerlingen. De coach is een docent die als vast aanspreekpunt fungeert voor een groep (klas) leerlingen, ouders en medewerkers. Iedere leerling heeft dus een coach, die een deel van de basisondersteuning op zich neemt of doorverwijst naar extra ondersteuning. Dit gebeurt altijd na overleg met ouders en leerling en de teamcoördinator van de afdeling. De coach onderhoudt contact met ouders over bijzondere schoolzaken en geeft informatie aan ouders op contactavonden.

Studiebegeleiding

Studiebegeleiding is de gewone hulp bij het vak, die wordt geboden in de lessen door de vakdocenten. Zij kunnen daarbij bijzonderheden signaleren en deze met de coach van de betreffende leerling bespreken. In klas 1 verzorgt de coach begeleiding tijdens de begeleidingslessen. Hierin gaat de coach, afhankelijk van het leerjaar en de fase van het schooljaar, met de klas op thema’s in, die op dat moment relevant zijn.

Sociaal-emotionele begeleiding

De coach is degene die leerlingen ondersteunt bij veelvoorkomende vragen over studie of welbevinden en die zorg draagt voor het goed functioneren van zijn leerlingen. Voor ouders is de coach het eerste aanspreekpunt. De coach overlegt regelmatig met de teamcoördinator van de afdeling en de docenten die lesgeven aan de groep. Zowel de groep als afzonderlijke leerlingen komen dan ter sprake. Een medewerker van het ondersteuningsteam ondersteunt de coaches en de teams.

De decaan en de keuzebegeleiding

Onze decanen begeleiden in samenspraak met de coaches alle leerlingen bij het kiezen van hun vakkenpakket en vervolgopleiding. Een deel van die begeleiding voeren de coaches weliswaar uit, maar voor de inhoud van die lessen zijn de decanen verantwoordelijk. Daarnaast vinden veel buitenlesactiviteiten plaats in het kader van de keuzebegeleiding, zoals de ouder-leerlingstage in leerjaar 1 van de brugklas, een stageweek in de bovenbouw en de bezoeken aan universiteiten en hoger onderwijs. Ook vinden er regelmatig individuele gesprekken plaats met de decaan. Al deze activiteiten leiden tot een zo verantwoord mogelijke profielkeuze.

Omgaan met pesten op school

Onze school tolereert het pesten van medeleerlingen niet. De coaches bespreken dit onderwerp tijdens de begeleidingslessen en spreken, indien nodig, leerlingen individueel aan op hun gedrag. De school hanteert een anti-pestprotocol, dat onderdeel is van het veiligheidsplan van de school. Hierin wordt omschreven hoe we als school met pesten omgaan en het geeft aan welke rol de verschillende functionarissen hebben bij het omgaan met pestgedrag. Indien er sprake is van pesten, kunnen leerlingen bij de coach of één van de vertrouwenspersonen terecht.

Onze anti-pestcoördinatoren zijn de teamcoördinatoren. Verantwoordelijk voor het beleid is de ondersteuningscoördinator.

Screening en verwijzing

Het ondersteuningsteam van het Strabrecht College zet diverse instrumenten in, zodat leerlingen, indien nodig, tijdig en goed geholpen kunnen worden. Afhankelijk van de soort vraag kunnen wij op school aan de slag of raden wij ouders aan elders advies in te winnen. Indien een verwijzing naar onze mening of die van betrokken deskundigen aan te raden is, gebeurt dat in samenspraak met de ouders..

Verzuimbegeleiding en GGD

Onze school werkt samen met het team Jeugdgezondheidszorg van de GGD Brabant-Zuidoost. Samen staan we voor een gelukkige gezonde jeugd. Daarbij is de GGD actief in de basisondersteuning.

Vanuit de basisondersteuning voeren zij bijvoorbeeld gezondheidsonderzoek uit in klas 1 & 4, informeren zij over inentingen, groei, seksualiteit en opvoeding. Daarnaast spelen zij een belangrijke rol bij ziekteverzuimbegeleiding via MAZL.

Naast de gezondheidscheck neemt de GGD ook de STORM vragenlijst af. In deze vragenlijst krijgen leerlingen vragen over somberheidsklachten. STORM is een netwerkaanpak van regionale partners in onderwijs en zorg, zoals GGZ, voortgezet onderwijs en GGD. Zie ook www.stormaanpak.nl

Als antwoorden op die vragen daar aanleiding toe geven, kan de leerling uitgenodigd worden voor een gesprek of training zoals de training “op volle kracht”, voor leerlingen uit leerjaar 1 en 4. Voorafgaand aan deze screening worden in leerjaar 1 en 4 mental health lessen verzorgd door STORM-medewerkers.

Het gezondheidsonderzoek is niet verplicht. Jeugdgezondheidszorg houdt vanuit een wettelijke taak zicht op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dit om problemen op tijd te signaleren en voorkomen.

Extra ondersteuning

Intern ondersteuningsteam (OT)

Op het Strabrecht College is het ondersteuningsteam, geleid door de ondersteuningscoördinator, verantwoordelijk voor de begeleiding van leerlingen die om welke reden dan ook extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied of bij leer- en gedragsproblemen. Dit team bestaat uit de ondersteuningscoördinator, zorgconsulent en orthopedagoog. Om alle ondersteuning die mogelijk is te bekijken kun je het schoolondersteuningsprofiel inzien.

Wanneer basisondersteuning niet toereikend is, kan een coach, in samenspraak met leerling, ouders en teamcoördinator, een beroep doen op andere specialisten binnen de school. Het ondersteuningsteam (OT) kan deze extra ondersteuning zelf bieden of helpt bij het vinden van de nodige extra begeleiding. Altijd wordt een bepaalde tijdsduur voor een traject afgesproken waarna een evaluatie plaatsvindt.

Begeleiding bij dyslexie

De ondersteuning van leerlingen met dyslexie is erop gericht om leerlingen te faciliteren om zo adequaat mogelijk met hun dyslexie om te gaan. Ouders van brugklasleerlingen met dyslexie krijgen hierover schriftelijke informatie.

Voor leerlingen met dyslexie uit de brugklas is het mogelijk deel te nemen aan een training gericht op leren, plannen en leesstrategieën.

De orthopedagoog ondersteunt vakdocenten bij het zoeken naar de juiste aanpak bij dyslexie. Tevens stelt de orthopedagoog de faciliteiten op waarvan deze leerling gebruik kan maken en stelt dit indien nodig jaarlijks bij. Op basis hiervan ontvangt de leerling met dyslexie een persoonlijke faciliteitenpas. Vast item hierop is het recht op tijdverlenging bij toetsen.

Daarnaast kan het zijn dat er aangepaste toetsing c.q. aangepaste toetscondities worden afgesproken. Indien digitale ondersteuning noodzakelijk is, kan de school onder bepaalde voorwaarden laptops met passende software inzetten.

Tevens hanteert het Strabrecht College een regeling voor ontheffing van een moderne vreemde taal of – in de meeste gevallen – een alternatief programma voor een van de moderne vreemde talen. Altijd op voorspraak van onze orthopedagoog. Deze regel is bedoeld voor leerlingen die, ondanks grote inspanning, faciliteiten en ondersteuning, zorgwekkende resultaten behalen voor Frans of Duits. Bij vermoeden van dyslexie kan op school een screening worden afgenomen om te bepalen of er aanleiding is voor het verder (extern) onderzoeken naar aanwezigheid van dyslexie. De dyslexieregeling is hier te vinden.

Faalangstreductie

Wanneer een leerling blokkeert door spanningen in zijn leerprestaties, kan een training faalangstreductie een oplossing bieden. Tijdens deze training leert de leerling beter om te gaan met zijn faalangst en zijn zelfvertrouwen te vergroten. De leerling leert zijn gedachten positief te beïnvloeden en zich veilig te voelen in zijn omgeving. De training wordt jaarlijks aangeboden. Deze trainingen worden gecoördineerd door het ondersteuningsteam. Meer informatie is te verkrijgen bij de coach of de ondersteuningscoördinator.

Rots en water

Op het Strabrecht College is de training rots en water onderdeel van de lessen lichamelijke opvoeding voor leerlingen uit klas 1. Deze training is voor alle leerlingen en vergroot hun weerbaarheid.

Externe ondersteuning

Multidisciplinair overleg

Wanneer de begeleiding van de leerling dreigt te stagneren of de hulpvraag de mogelijkheden van het intern ondersteuningsteam te boven gaat, kan een multidisciplinair overleg worden gepland met alle betrokken externen of met partners. De ondersteuningscoördinator kan de leerling ook voordragen voor advies bij de Adviescommissie Toewijzing (ACT) van het samenwerkingsverband.

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs

Het Strabrecht College is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Helmond-Peelland VO. Dit samenwerkingsverband (SWV) is een overkoepelend orgaan voor school overstijgende zorg en regelt vraagstukken van schoolbesturen waarbij regionale samenwerking nodig is. Het SWV kent ook een OPR (ondersteuningsplanraad): een soort MR van het samenwerkingsverband. In de OPR wordt onze school vertegenwoordigd door een ouder en een personeelslid.

Toegang tot jeugdhulp

Het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) van de gemeente Geldrop-Mierlo vormt de centrale toegang voor jeugdhulp en is telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 14040 of cmdtoegang@geldrop-mierlo.nl. Ouders dienen hun kind zelf aan te melden voor jeugdhulp bij de gemeente. De nadruk ligt op snelle vraagverheldering, informatie en advies en de start van een oplossingstraject. In het CMD werken jeugdprofessionals, die samen met ouders en kinderen kijken wat de hulpvraag is en hoe die hulpvraag het beste beantwoord kan worden. Hulpvragen kunnen o.a. gaan over opvoeden en opgroeien en de geestelijke gezondheidszorg (jeugd-GGZ).

Begeleidingskaart

In de begeleidingskaart zijn de genoemde ondersteuningsmogelijkheden overzichtelijk weergegeven.