SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Leerresultaten & examenregeling » Opstroom & bevordering

Opstroom & bevordering

Opstroom van mavo naar havo

Indien een leerling op wil stromen van mavo 4 naar havo 4 dan betekent dit dat de leerling met een extra vak geslaagd moet zijn voor het eindexamen mavo. Het betreft dus een 7e vak dat naast het gekozen profiel en pakket als extra examenvak is gekozen ter voorbereiding op de overstap naar de havo. In de praktijk betekent dit dat leerlingen aan het einde van mavo 3 deze keuze moeten maken zodat ze het extra vak in mavo 4 ook volledig kunnen volgen. Het docententeam zal op basis van de behaalde resultaten en de studiehouding van de leerling een gericht advies geven ten aanzien van het perspectief van de opstroom. Het 7e vak kan (als daar in 3 mavo niet voor is gekozen) ook een vak zijn dat in havo 4 pas begint.

Opstroom van havo naar vwo

Het docententeam zal op basis van de behaalde resultaten en de studiehouding van de leerling een gericht advies geven ten aanzien van het perspectief van de opstroom.

Bevorderingsnormen

Bevordering naar een volgend leerjaar

De bevordering naar het volgende leerjaar vindt plaats wanneer de docentenvergadering besluit dat een leerling zijn studie met een voldoende resultaat heeft afgesloten.

Uitgangspunten

Uitgangspunten bij de overgangsnormen zijn:

  • Een leerling mag niet in twee opeenvolgende leerjaren van dezelfde opleiding doubleren en niet driemaal hetzelfde opleidingsjaar volgen;
  • De volgende rapportcijfers kunnen gegeven worden: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10;
  • De normen zijn van toepassing op de eindcijfers op het rapport, d.w.z. afgerond op gehele getallen;
  • Het eindcijfer dat uiteindelijk is behaald, wordt afgekapt op twee decimalen (5,449 wordt dus 5,44 en niet 5,45). Vervolgens wordt het eindcijfer afgerond op een heel cijfer (5,49 wordt eindcijfer 5 en 5,50 wordt eindcijfer 6);

Om recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen en afdelingen, zijn afdelingsspecifieke bevorderingsnormen geformuleerd. Zie deze link.

Algemeen voor alle afdelingen:

Voor de leerling die niet voldoet aan de bevorderingsnorm geldt dat de gegevens van cijfers, adviezen, werkhouding, capaciteiten, uitkomsten van gesprekken met ouders en leerling, en de resultaten van toetsen worden meegenomen in het uiteindelijke besluit van de docentenvergadering. Dit besluit is bindend maar kan door diezelfde vergadering in revisie worden gewijzigd. Een leerling komt alleen in aanmerking voor een revisie indien er sprake is van nieuwe informatie.

Nieuwe informatie is informatie die op het moment van de docentenvergadering niet bekend was en wellicht van invloed had kunnen zijn op de aard van het besluit. Dit ter beoordeling aan de teamleider.

Bevordering naar een hoger leerjaar van een lager niveau (afstroom)

Hierover neemt de docentenvergadering een besluit.

Dit besluit kan door diezelfde vergadering in revisie worden gewijzigd.