SCHOOLGIDS 2025-2026
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Onderwijsstructuur

Onderwijsstructuur

Op het Strabrecht College leiden wij leerlingen op voor diploma gymnasium, atheneum, havo of mavo. Hieronder is het bijbehorende stroomschema afgebeeld:

Leerlingen van brugperiode leerjaar 2 vervolgen hun route via het diplomatraject: mavo 3, havo 3 of vwo 3 (atheneum/gymnasium).

Teams

Op het Strabrecht werken we met vier onderwijsteams. De teams van docenten, teamcoördinator, teamleider en onderwijsondersteunend personeel zijn verantwoordelijk voor het onderwijs en de begeleiding van een vaste groep leerlingen. Het team bewaakt het onderwijsleerproces en de onderwijsresultaten van de leerlingen die aan dat team zijn toevertrouwd. Alle teams ondervinden hierbij ondersteuning vanuit het onderwijsondersteunend personeel van roostermakers, facilitair medewerkers, onderwijsassistenten, etc.

De indeling van de onderwijsteams is als volgt:

  •  Team tweejarige brugperiode
  •  Team mavo klassen M3 en M4
  •  Team havo klassen H3, H4 en H5
  •  Team vwo klassen V3, V4, V5 en V6 (alle leerjaren atheneum en gymnasium)
De tweejarige brugklas

De brugklassen in leerjaar 1 en 2 vormen de onderbouw. Gedurende de tweejarige brugperiode gaan we stap voor stap samen op zoek naar welk diplomatraject (mavo, havo, atheneum of gymnasium) het beste bij iedere leerling past. Aan het einde van leerjaar 2 wordt duidelijk welk diplomatraject voor de leerling het meest passend is. Iedere leerling werkt gedurende de tweejarige brugperiode op basisniveau mavo, havo of vwo. In samenspraak met de school, leerling en ouder(s) kunnen onze leerlingen tussentijds vakken op een hoger of lager niveau volgen of zelfs van basisniveau wisselen.

Ook kunnen onze leerlingen voor een deel zelf hun planning bepalen, waarbij zij kunnen kiezen uit een breed aanbod aan leeractiviteiten en leerbronnen. Om de nodige structuur en houvast te bieden, start iedere les met het bespreken van de lesdoelen en de lesplanning, zijn er voor alle vakken uitgebreide studiewijzers opgesteld die als stevige leidraad dienen en staan alle toetsmomenten met bijbehorend leerdoelen op voorhand vast. We werken heel bewust vanuit Doelen, geven daarbij zoveel mogelijk Eigenaarschap aan de leerling en/of leren hen hoe ze daarmee om moeten gaan zodat zij doelbewuste Keuzes kunnen maken (DEK-model). Dit doen we omdat we de motivatie van leerlingen willen aanspreken en omdat we vanuit de theorie weten dat het werken vanuit doelen, het bieden van keuzes en het hebben van eigenaarschap over het pad om tot het behalen van die doelen te komen, daarbij een belangrijke rol spelen. Dit werkt alleen als er sprake is van een duidelijke structuur. Termen als “vrijheid-blijheid” en “laissez-faire” staan dus haaks op ons onderwijs!

Daarnaast is een goede, structurele begeleiding voorwaardelijk. We werken met een persoonlijke coach voor iedere leerling. De coach voert frequent het gesprek met de leerlingen om hen te helpen bij hun planning, hun (leer)doelen te halen, de juiste keuzes te maken en te reflecteren. De coach gebruikt daarbij een, wederom door theorie ondersteund, gespreksmodel dat de leerlingen helpt deze vaardigheden eigen te maken.

In leerjaar 1 en 2 beoordelen we niet aan de hand van cijfers, maar volgens een vierpuntschaal; onvoldoende, twijfel, voldoende of goed. Deze beoordeling gaat altijd gepaard met feedback op de gestelde doelen en competenties. Besproken wordt wat goed gaat, wat beter kan en aan welke doelen extra oefentijd besteed kan worden. Dit doen we zo omdat ook hier de theorie aantoont dat het geven van cijfers /beoordelingen zonder feedback een negatieve invloed heeft op de autonome motivatie van leerlingen. Vanaf leerjaar 3, bij de start van het diplomatraject, wordt overgegaan op het beoordelen met cijfers omdat het eindexamen met cijfers wordt beoordeeld en de leerlingen hierop moeten worden voorbereid.

In welke brugklas leerlingen worden geplaatst, hangt af van het advies van de basisschool. De leerlingen worden zoveel mogelijk homogeen ingedeeld bij kinderen van hetzelfde niveau. Alle leerlingen met een advies kader-mavo of hoger mogen zich aanmelden op het Strabrecht College, de toelatingscommissie beoordeelt of sprake is van een passend advies en of voldaan kan worden aan het benodigde begeleidingsprofiel. Leerlingen met een vwo-advies volgen de eerste helft van het schooljaar introductielessen Grieks en Latijn en worden begeleid in de keuze voor het atheneum of gymnasium (vanaf semester 2). Daarnaast volgen zij een aantal introductielessen van Strabrecht+.

Plaatsing op het niveau met de meeste uitdaging: gymnasium, atheneum, havo of mavo

Leerlingen worden op basis van het advies van de basisschool in zo homogeen mogelijke groepen ingedeeld, maar iedere leerling volgt zijn eigen leerroute. Aan het eind van de tweejarige brugperiode moet duidelijk zijn welk diplomatraject de leerling vanaf klas 3 gaat volgen: mavo, havo, atheneum of gymnasium.

Gymnasium

Ons gymnasium vormt een hechte gemeenschap binnen de school. Leerlingen met een VWO-advies in de brugklas volgen in het eerste jaar lessen Grieks en Latijn. Rond de kerstperiode maken zij een keuze tussen het atheneum (VWO) of ons gymnasium (VWO met Grieks en Latijn). In de onderbouw wordt het gymnasiumtraject gevolgd met beide talen; bij de pakketkeuze in klas 3 (voor jaar 4) wordt besloten of het gymnasium met Latijn en/of Grieks wordt voortgezet. De gymnasiumopleiding is de meest uitdagende variant van het VWO en vraagt daarom inzet en doorzettingsvermogen van de leerlingen. Ter motivatie worden er boeiende excursies georganiseerd, zoals in de bovenbouw een studiereis naar Griekenland. Interesse in Griekse mythologie en Romeinse geschiedenis, gecombineerd met een VWO-advies, maakt ons gymnasium tot een passende en uitdagende keuze.

Het schooljaar

Het schooljaar is verdeeld in vier periodes. Voor bijna alle vakken geldt dat het curriculum wordt aangeboden in vaste lessen en keuzelessen. Het aantal lessen voor een bepaald vak kan per periode variëren. Naast de vaste lessen kiest de leerling op bepaalde momenten in het rooster uit het aanbod van de keuzewerktijduren (kwt). Op deze manier kan de leerling ervoor kiezen om voor een bepaald vak wat extra uren te volgen.

Om goed te kunnen plannen, moet er inzicht en overzicht zijn. We werken daarom in leerjaar 1 en 2 met een wekelijks klassikaal moment. Dit klassikale moment wordt verzorgd door één van de coaches van de klas. Tijdens dit uur helpen zij de leerlingen inzicht en overzicht te krijgen en (een deel van) het daadwerkelijke ‘planwerk’ te doen, daarnaast is er aandacht voor sociaalmaatschappelijke thema’s en groepsvorming.

Voor de klassen 3 en hoger zijn er vier toetsweken in het schooljaar, voor de examenklassen zijn er drie toetsweken (SE). Het schooljaar wordt voor alle klassen m.u.v. leerjaar 1, afgesloten met een toetsweek.

Keuzewerktijd

Voor alle leerjaren geldt dat een deel van de lestijd bestaat uit keuzewerktijd. De leerling kiest (in overleg met de coach) voor die vakbegeleiding die het beste bij hem of haar past. De leerlingen werken volgens een persoonlijke keuze uit de studieplanners per vak om hun leerdoelen stapsgewijs te bereiken. Om aan die keuze recht te doen zijn voor iedere leerling keuzemomenten in het rooster opgenomen.

Vakken

Op het Strabrecht wordt het onderwijs grotendeels aangeboden in landelijk voorgeschreven vakken. In de lessentabel worden deze vakken opgesomd. Daarnaast zijn er schooleigen vakken Burgerschap, Techniek, Expressie en Brainport & Wetenschap.

Extra examenvakken zijn:
Wiskunde D (vwo), NLT (havo), BSM (havo), LO2 (mavo), maatschappijkunde (mavo), informatica (havo en vwo) en de praktijkgerichte programma’s (mavo en havo).

Lessentabel en profielkeuze

De lessentabel is te bekijken via deze link.
De profielkeuzeformulieren zijn te vinden op het Het ouder- en leerlingenportaal.

Vakoverstijgende programmaonderdelen

Vakoverstijgend werken is aan de orde bij alle excursies die we organiseren, dat is een voorwaarde die aan secties wordt gesteld om excursies te mogen organiseren.

Opvang bij lesuitval

Als een vakles uitvalt, kunnen leerlingen altijd terecht op een leerplein of in het studiecentrum om zelfstandig verder te weken aan hun leerdoelen onder toezicht. Lesuitval in leerjaar 1, 2 en 3 wordt van het 2e t/m en 6e lesuur zoveel mogelijk opgevangen.