SCHOOLGIDS 2025-2026
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Kwaliteit

Kwaliteit

Kwaliteitszorg

In het kader van kwaliteitszorg werkt de school systematisch aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, onderwijsresultaten en de dienstverlening aan leerlingen en ouders. Als school hechten we veel waarde aan een hoge tevredenheid van leerlingen, ouders en andere betrokkenen. Daarnaast hechten we waarde aan goede onderwijsrendementen (doorstroomcijfers en examenresultaten). In feite stellen we onszelf voortdurend kritische vragen in allerlei verschillende contexten. Op deze manier zijn we actief bezig met meten, evalueren en actie ondernemen.

Tevredenheidsonderzoeken

Periodiek houden we een uitvoerig tevredenheidsonderzoek onder de doelgroepen: ouders, leerlingen en personeel. Daarnaast worden van tijd tot tijd kleinere, specifieke enquêtes gehouden, bijvoorbeeld over de aansluiting tussen onder- en bovenbouw of over nieuwe vakken.

Scholen op de kaart

Op de website Scholen op de Kaart staat informatie over het Strabrecht College. Zo vindt u hier een korte omschrijving van onze school, maar ook de leerlingenpopulatie, de ouder- en leerlingentevredenheid én de (examen)resultaten zijn hier terug te vinden. Via Scholen op de Kaart geven we antwoord op de vraag: ‘hoe goed doet de school het?’ De school wil deze informatie gebruiken ten behoeve van de horizontale verantwoording naar belanghebbenden zoals onder andere ouders, leerlingen en basisscholen.

In-, door- en uitstroomgegevens

Naast de gegevens uit de enquêtes worden elk jaar ook de cijfermatige resultaten per vak en per klas geëvalueerd, alsmede de gegevens die betrekking hebben op examenresultaten en doorstroomrendementen. Een belangrijk instrument hierbij is de instroom-, doorstroom- en uitstroomtabel. Dit is één van de instrumenten die de inspectie gebruikt bij het beoordelen van scholen. Voor de opbrengstgegevens van onze school in relatie tot de landelijke gemiddelden verwijzen we naar de website van de onderwijsinspectie. Op deze site treft u tevens het oordeel van de inspectie over onze school aan.

Kwaliteitsbeleid SILFO

De strategische visie SILFO 2022-2026 beschrijft de overkoepelende opdracht voor de stafdienst kwaliteitsontwikkeling. Deze opdracht is geformuleerd aan de hand van de vier C’s die staan voor: Caring, Connecting, Creating & Celebrating. De vier C’s hebben inhoud gekregen op basis van een ontwikkeld instrumentarium waarin ruimte is gemaakt voor, naast meetbare, ook merkbare en aantoonbare kwaliteitsgegevens. Deze gegevens worden verzameld, gedeeld en geëvalueerd in een cyclisch proces, met onder andere gerichte onderzoeken, naar bijvoorbeeld vervolgvragen op eerder gevonden gegevens, het verzamelen van feedback, het doen van evaluaties, het hebben van dialogen en het delen van verhalen. Het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs sluit hierop aan.

Managementrapportages

De stichting werkt met rapportages op onderwijskwaliteit, op zowel stichtings- als locatieniveau. De rapportages worden viermaandelijks besproken met de opleidingsdirecties, de afdeling control, de afdeling kwaliteit en het College van Bestuur. De inhoud focust op zowel meetbare, als merkbare en aantoonbare kwaliteitsresultaten. De meetbare gegevens uit de rapportages onderwijskwaliteit zijn afkomstig uit de leerlingvolgsystemen van de scholen, waarmee vorderingen in kennis en vaardigheden van de leerlingen wordt gevolgd. Tevens wordt op locatieniveau met doorlopende leerlijnen geborgd dat het onderwijs aansluit op een ononderbroken ontwikkelproces van leerlingen.
Ook het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen en ouders, leskwaliteit op schoolniveau en observaties worden gebruikt om onderwijskwaliteit te meten.

Kwaliteitskompas

Aan de hand van het ontwikkelde Kwaliteitskompas, gebaseerd op de Kwaliteitscyclus (die synchroon loopt met de control-cyclus), de Kwaliteitskalender van het jaarverslag, de Kwaliteitskalender van het Schoolplan en de vier- acht en twaalfmaandrapportages wordt de ontwikkeling van onderwijskwaliteit gemonitord.

Het door de stichting ontwikkelde Kwaliteitskompas brengt onderwijskwaliteit in beeld en wordt gebruikt om vanuit de opgestelde visie zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs binnen de stichting. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vanuit de inspectie opgestelde eisen die zijn gekoppeld aan de schoolplandoelen.

Kwaliteitsverbeteringen

Afspraken voor kwaliteitsverbetering worden op basis van de managementrapportages en het kwaliteitsdashboard opgesteld en vastgelegd. De opleidingsdirecties voeren, indien noodzakelijk, nadere analyses op locatieniveau uit en/of stellen locatiedoelen bij. Het proces en het kwaliteitsinstrumentarium worden jaarlijks geëvalueerd.

Verantwoording

De managementrapportages en het kwaliteitsdashboard worden viermaandelijks gedeeld en eveneens besproken met de Raad van Toezicht. Kwaliteitsgegevens worden gepubliceerd in het Jaarverslag en op de website van Scholen op de Kaart.